KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DALAM MENYELESAIKAN SOAL OPERASI HITUNG BENTUK ALJABAR DITINJAU DARI PERBEDAAN GENDER
DOI:
https://doi.org/10.26618/sigma.v14i1.7772Kata Kunci:
creative thinking, genderAbstrak
This study aims to describe the ability to think creatively in solving arithmetic operations on algebraic forms in terms of gender differences in seventh-grade students of SMP Negeri 3 Sungguminasa. This type of research is a descriptive study with a qualitative approach designed to determine students' creative thinking skills in the subject of arithmetic operations in algebraic forms in terms of gender differences. Data collection techniques in the form of tests and interviews. The instrument used is in the form of a creative thinking ability test, which consists of 2 questions. Interviews were conducted to further explore students' creative thinking skills. The research subjects consisted of 1 female student and one male student. The results showed that the creative thinking ability of female students in solving all algebraic arithmetic operations questions was able to meet two indicators of creative thinking including fluency and flexibility. The ability to think creatively in male students in solving all arithmetic operations questions in algebraic forms is also only able to fulfill two indicators of creative thinking including fluency and flexibility.Referensi
Andiyana, M. A., Maya, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis siswa smp pada materi bangun ruang. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 239-248.
Fatmawati, I., & Sumadi, S. (2020). KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA SMP NEGERI 1 KABUPATEN SORONG KELAS IX DALAM MENGERJAKAN SOAL HIGHER ORDER THINKING SKILL (HOTS) DITINJAU DARI PERBEDAAN GENDER. THEOREMA: The Journal Education of Mathematics, 1(1), 19-27.
Febryana, D. (2018). Profil Kreativitas Siswa dalam Menyelesaikan Soal Segitiga dan Segiempat Ditinjau dari Gender. Suska Jurnal of Mathematics Education, 4, 50–58.
Firawati, N. Al. (2019). Deskripsi Kemampuan Berpikir Komunikasi Matematis siswa kelas VIII Pada Materi Statistika ditinjau dari perbedaan gender di SMP Negeri 5 Palangga. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Hodiyanto. (2014). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pembelajaran Pemecahan Masalah Ditinjau dari Gender pada Materi Himpunan. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 3, 27–41.
Imamuddin, M., & Isnaniah. (2017). Kemampuan Spasial Mahasiswa Laki-laki dan Perempuan Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri. Humanisma Journal of Gender Studies, 1(2).
Mairing, J. P. (2018). Pemecahan Masalah Matematika Cara Memperoleh Jalan untuk Berpikir Kreatif dan Sikap Positif. Alfabeta.
Novianti, F., & Yunianta, T. N. H. (2018). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Bentuk Aljabar Yang Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Jurnal Maju, 5(1), 120–132.
Nurmasari, N., Kusmayadi, T. A., & Riyadi. (2014). Analisis Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika pada Materi Peluang Ditinjau dari Gender Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Kota Banjarbaru Kalimantan Selatan. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2, 351–358.
Rokhmansyah, A. (2016). Pengantar Gender dan Feminisme. Penerbit Garudhawaca. www.penerbitgarudhawaca.com
Samsiyah, N., & Rudyanto, H. E. (2015). Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Memecahkan Masalah Matetatika Open-Ended Ditinjau Dari Tingkat Kemampuan Matematika Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 23-33.
Satriani, S. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Materi Eksponen dan Logaritma. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 193-200.
Satriani, S., & Wahyuddin, W. (2018). Implementasi model pembelajaran creative problem solving (CPS) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah mahasiswa. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 69-81.
Siswono, T. Y. E. (2018). Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah Fokus pada Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif. PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (27th ed.). Alfabeta.
Trianggono, M. M., & Yuanita, S. (2018). Pemecahan Masalah Fisika Berdasarkan Gender Characteristics of Creative Thinking Skills in Physics. 4(2), 98–106. https://doi.org/10.2572/jpfk.v4i2.2980
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
With the receipt of the article by the SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika Editorial Board and the decision to be published, then the copyright regarding the article will be diverted to SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika.
Universitas Muhammadiyah Makassar as the publisher of SIGMA: Jurnal Pendidikan Matematika hold the copyright regarding all the published articles in this journal.Universitas Muhammadiyah Makassar has the right to multiply and distribute the article and every author is not allowed to publish the same article that was published in this journal.
The manuscript authentic and copyright statement submission can be downloaded ON THIS FORM.