Developing Simple Teaching Aids On Static Fluid Material As A Learning Media For Physics
DOI:
https://doi.org/10.26618/jpf.v7i2.1749Abstrak
The development of simple teaching aids in static fluid material is needed so that students better understand the concepts in the material. The concept that was initially considered abstract by students would be more concrete with the presence of teaching aids in the material, and the appropriate worksheets needed to be used as practical instructions. This study aims to determine: (1) the validity of the props developed; (2) practicality of props; (3) the effectiveness of teaching aids developed on student learning outcomes. The method used is the Research and Development (R & D) method using the ADDIE model design. The trial subjects used 30 students of class XI MIA 1 MAN 3 Bogor. The results of the study show: (1) the validity of props is included in the valid category; (2) the practicality of props in terms of student responses shows very practical categories; (3) the effectiveness of teaching aids from student learning outcomes shows very effective categories with N-Gain values in the high category. These results indicate that the props developed have been used properly in the learning process.
Keywords: teaching aids, learning media, static fluid.
Pengembangan alat peraga sederhana pada materi fluida statis diperlukan agar siswa lebih memahami konsep pada materi tersebut. Konsep yang awalnya dianggap abstrak oleh siswa akan menjadi lebih kongkret dengan adanya alat peraga pada materi tersebut, serta LKPD yang tepat dibutuhkan untuk dijadikan sebagai petunjuk praktikum. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) validitas alat peraga yang dikembangkan; (2) kepraktisan alat peraga; (3) keefektifan alat peraga yang dikembangkan terhadap hasil belajar siswa. Metode yang digunakan adalah metode Research and Development (R&D) dengan menggunakan desain model ADDIE. Sampel uji coba menggunakan 30 siswa kelas XI MIA 1 MAN 3 Bogor. Hasil penelitian menunjukkan: (1) validitas alat peraga termasuk dalam kategori valid; (2) kepraktisan alat peraga ditinjau dari respon siswa menunjukkan kategori sangat praktis; (3) efektivitas alat peraga dari hasil belajar siswa menunjukkan kategori sangat efektif dengan nilai N-Gain berada pada kategori tinggi. Hasil tersebut menunjukkan bahwa alat peraga yang dikembangkan telah layak digunakan dalam proses pembelajaran.
Kata kunci: alat peraga, media pembelajaran, fluida statis.
Referensi
Yadaeni, Ahmad, Sentot Kusairi, dan Parno. Studi Kesulitan Siswa dalam Menguasai Konsep Fluida Statis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana UM. Vol 1, 2016.
Jumiati, Yeza Febriani, dan Rindi Genesa Hatika. Pembuatan Alat Praktikum Termoskop Guna Menjelaskan Radiasi Kalor Berbasis Teknologi Murah dan Sederhana, Jurnal Mahasiswa FKIP, Vol 1 (1), 2016.
Maliasih, Sulhadi, dan Nathan Hindaro. Pengembangan Alat Peraga Kit Hidrostatis untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Tekanan Zat Cair Pada Siswa SMP, Unnes Physics Education Journal, 2015
Damayanti, Heru, Sutikno, dan Masturi. Pembelajaran Hukum Pascal Menggunakan Miniatur Mesin Hidrolik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa, Prosiding Seminar Nasional Fisika, Vol. IV, 2015.
Huriawati, Farida dan Andista Candra Yusro, Pengembangan OOD “Osilator Digital Detector" Sebagai Alat Peragapraktikum Gerak Harmonik Sederhana, Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 2015.
Prasetyarini, A., Pemanfaatan Alat Peraga IPA untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika Pada Siswa SMP Negeri I Bulus pesantren Kebumen Tahun Pelajaran 2012/2013, Jurnal Pendidikan, Volume 2 (1), 2013.
Widyaningsih, Sri Wahyu. Pembentukan Karakter Bertanggung Jawab Dan Rasa Ingin Tahu Melalui Penerapan Metode Quantum Learning Dengan Menggunakan Media Alat Peraga Sederhana Pada Pembelajaran Fisika. Seminar Nasional MIPA dan Pendidikan MIPA UNP. 2011.
Huriawati, Farida dan Andista Candra Yusro, Pengembangan OOD “Osilator Digital Detector" Sebagai Alat Peragapraktikum Gerak Harmonik Sederhana, Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 2015.
Nuvitalia, Duwi, dkk., Analisis Kebutuhan Alat Peraga dalam Implementasi Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu, Unnes Physics Education Jurnal, 2016.
Maliasih, dkk. Pengembangan Alat Peraga Kit Hidrostatis untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Tekanan Zat Cair Pada Siswa SMP, Unnes Physics Education Journal, 2015
Mujasam, S., dkk., Penerapan Model PBL Menggunakan Alat Peraga Sederhana Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik, Jurnal Curricula, Vol. 3 (1), 2018
Saputri, V.A.C. dan Dewi, N.R., Pengembangan Alat Peraga Sederhana Eye Lens Tema Mata Kelas VIII untuk Menumbuhkan Keterampilan Peserta Didik, Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, Vol. 3 (2), 2014.
Widiyatmoko, A. dan Nurmasitah, S., Designing Simple Technology as a Science Teaching Aids from Used Material, Journal of Enviromentally Friendly Processes, 1 (4) , 2013.
Branch, Robert Maribe. Instructional Design: The ADDIE Approach. New York : Springer, 2009
Agustina, Irnin, Ria Asep Sumarni, dan Dandan Luhur Saraswati. Pengembangan Media Pembelajaran
Fisika Mobile Learning Berbasis Android, Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, Vol.3 No.1, 2017.
Riduwan. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2011.
Rina Yuliana dan Sugiyono, Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan PMRI pada Materi BangunRuang Sisi Lengkung untuk SMP Kelas IX, Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 6 (1), 2017.
Sundayana, Rostina, Statistika Penelitian Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2014.
Riduwan. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2011.
Sumirat Dyah Wulandari, Undang Rosidin, dan Abdurrahman. Pengembangan Alat PEraga Fisika Pada Materi Viskositas Sebahai Media Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Fisika, Vol. 1 (4), 2013
Widyaningsih, Sri Wahyu. Pembentukan Karakter Bertanggung Jawab Dan Rasa Ingin Tahu Melalui Penerapan Metode Quantum Learning Dengan Menggunakan Media Alat Peraga Sederhana Pada Pembelajaran Fisika. Seminar Nasional MIPA dan Pendidikan MIPA UNP. 2011.
Amadalo Maurice Musasia, Effect of Practical Work in Physics in Girls’ Performance, Attitude Change and Skills Acquisition In The Form Two-Form Three Secondary Schools’ Transition in Kenya. Physics Research, 2012
Maliasih, Sulhadi, dan Nathan Hindaro. Pengembangan Alat Peraga Kit Hidrostatis untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Tekanan Zat Cair Pada Siswa SMP, Unnes Physics Education Journal, 2015
Batoq, I., Susila, I. W., & Rijanto, T., Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Berbasis kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Sistem Pendinginan Bahan Bakar dan Pelumas Di SMKN 3 Sendawar. Jurnal Pendidikan Vokasi: Teori dan Praktek, Vol. 3 (2), 2015.
Sukarno dan Sutarman, The Development of Light Reflection Props as a Physics Media in Vocational High School Number 6 Tanjung Barat, International Jurnal of Inovation and Scientific Research Vol. 12, 2014
Maliasih, Sulhadi, dan Nathan Hindaro. Pengembangan Alat Peraga Kit Hidrostatis untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Tekanan Zat Cair Pada Siswa SMP, Unnes Physics Education Journal, 2015.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Copyright:
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licence:
Authors are free to:
1. Share: Copy and redistribute the material in any medium or format
2. Adapt: Remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as the authors follow the license terms, which include the following:
1. Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2. ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
3. No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Jurnal Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.