NILAI-NILAI KARAKTER DAN ETNOMATEMATIKA DALAM PERMAINAN TRADISIONAL INGKLING

Penulis

  • Safarinda Tri Handayani Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
  • Suparni Suparni Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.26618/sigma.v14i2.7014

Kata Kunci:

ethnomathematics, ingkling, character, traditional game

Abstrak

Ethnomathematics based learning is a solution for children to instill character values as well as foster a sense of love for local culture in the midst of technological advances. This study aim to conduct a literature review related to ethnomathematics, namely the relationship between mathematics and culture, especially in Javanese culture, one ofwhich is traditional games. The method used in this research is SLR (Systematic Literature Review). The data collection technique was carried out by documenting and reviewing five articles related to character values and ethnomathematics in the Ingkling traditional game published in the period 2017 to 2021 from the Googe Scholar database. The data analysis technique used is to identify, evaluate, and intepret all available in research. Based on the results of the study, it was found that there are ethnomathematics in the traditional game of Ingkling which has many roles, one of which can be used by junior high school students to understand the concept of opportunity. In addition, these traditional games also contain cultural values and character values in them.

Biografi Penulis

  • Suparni Suparni, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
    Pendidikan Matematika

Referensi

Annisa, C., Fauziah, A., & Erawati, E. (2020). Engklek Gen 4.0 (Studi Etnomatematika: Permainan Tradisional Engklek sebagai Media Pembelajaran Matematika). Factor M: Focus ACTion Of Research Mathematic, 3(1), 33–48. https://doi.org/10.30762/f.m.v3i1.2499

Aprilia, E. D., Trapsilasiwi, D., & Setiawan, T. B. (2019). ETNOMATEMATIKA PADA PERMAINAN TRADISIONAL ENGKLEK BESERTA ALATNYA SEBAGAI BAHAN AJAR. KadikmA, 10(1), 10. https://doi.org/10.19184/kdma.v10i1.11735

Butsi, E. (2015). Pemanfaatan Etnomatematik Melalui Permainan Engklek Sebagai Sumber Belajar. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 155–162. https://doi.org/10.30653/003.201512.23

Dewi, S. (2016). Engklek, Permainan Tradisional yang Saya Sukai (Online), http://www.santidei.com/2016/01/engklek-permainan-tradisional-yang-saya.html?m=1

Fauzi, A., & Lu’luilmaknun, U. (2019a). Etnomatematika pada Permainan Dengklaq sebagai Media Pembelajaran Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408–419. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2303

Fauzi, A., & Lu’luilmaknun, U. (2019b). ETNOMATEMATIKA PADA PERMAINAN DENGKLAQ SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2303

Febriyanti, C., Prasetya, R., & Irawan, A. (2018). Etnomatematika pada permainan tradisional engklek dan gasing khas kebudayaan sunda. Barekeng: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 12(1), 1–6. https://doi.org/10.30598/vol12iss1pp1-6ar358

Fitriyah, A., & Khaerunisa, I. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Drill Berbantuan Permainan Engklek Termodifikasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VII. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 267–277. https://doi.org/10.31331/medives.v2i2.653

Hariyani, I. T. (2018). PENGEMBANGAN PERMAINAN ENGKLEK MODERN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN FISIK MOTORIK ANAK USIA DINI SEBAGAI UPAYA MENGURANGI KECANDUAN GAME DI SMARTPHONE. 16.

Hartono. (2014). Pendidikan Karakter dalam Kurikulum 2013. Jnana Budaya, 19(2), 259–268.

Mahmud, B. (2019). Permainan Tradisional Sebagai Sarana Stimulasi Perkembangan Pada Anak Usia Dini. Ya Bunayya, 1(1).

Mulyasari, D. W. (2020). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN ETNOMATEMATIKA “PERMAINAN ENGKLEK” TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP GEOMETRI DAN KARAKTER CINTA TANAH AIR SISWA KELAS 3 SDN 4 SEPANJANG GLENMORE. 218. SKRIPSI TIDAK DITERBITKAN. JURUSAN PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG 2020

Nadziroh, Chairiyah, & Wachid Pratomo. (2019). Nilai-Nilai Karakter Dalam Permainan Tradisional. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 5(3), 661–666.

Nurul Aini. (2020). Nilai-Nilai Karakter Islami pada Permainan Tradisional Anak di Desa Mujirahayu Kecamatan Seputih Agung Kabupaten Lampung Tengah (Skripsi). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Pusvita, Y., & Widada, W. (2019). Etnomatematika Kota Bengkulu: Eksplorasi Makanan Khas Kota Bengkulu ’Bay Tat. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(2), 185–193.

Rianto, H. & Yulianingsih. (2021). Menggali Nilai-Nilai Karakter dalam Permainan Tradisional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(1), 120–134. https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i1.2440

Rukiyah. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak Melalui Permainan Tradisional. ANUVA: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi., 3(1), 65–70. https://doi.org/10.14710/anuva.3.1.65-70

Rusliah, N. (2016). Pendekatan etnomatematika dalam permainan tradisional anak di wilayah kerapatan Adat Koto Tengah Kota Sungai Penuh Propinsi Jambi. Proceeding of the International Conference on University-Community Engagement, 715–726.

Susilo, B. E., & Widodo, S. A. (2018). Kajian Etnomatematika Dan Jati Diri Bangsa. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 1(2), 121. https://doi.org/10.30738/indomath.v1i2.2886

Diterbitkan

2022-11-30

Terbitan

Bagian

Articles

Artikel Serupa

Anda juga bisa Mulai pencarian similarity tingkat lanjut untuk artikel ini.