STILISTIKA DALAM PUISI “KERIKIL TAJAM DAN YANG TERAMPAS DAN YANG PUTUS” KARYA CHAIRIL ANWAR
DOI:
https://doi.org/10.26618/konfiks.v6i1.372Abstract
ABSTRAK
Permasalahan yang dibahas dalam penelitian ini, yaitu: (1) Bagaimana bentuk asonansi dan aliterasi dalam kumpulan puisi Kerikil tajam dan yang terampas dan yang Putus karya Chairil Anwar? (2) Bagaimana pemilihan konotasi dan denotasi dalam diksi yang terdapat dalam kumpulan puisi Kerikil tajam dan yang terampas dan yang Putus karya Chairil Anwar? (3) Bagaimanakah makna gaya bahasa dalam kumpulan puisi Kerikil tajam dan yang terampas dan yang Putus karya Chairil Anwar.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik catat, karena data-datanya berupa teks.
Berdasarkan analisis ini dapat disimpulkan beberapa hal, yaitu: (1) Pemanfaatan atau pemilihan bunyi-bunyi bahasa yang dipergunakan dalam Puisi Kerikil tajam dan yang Terampas dan yang Putus karya Chairil Anwar, ditemukan adanya asonansi ‘persamaan bunyi vokal’ yang banyak dipakai bunyi a, i, u, e, o. Aliterasi ‘persamaan bunyi konsonan yang digunakan dalam Puisi Kerikil tajam dan yang Terampas dan yang Putus karya Chairil Anwar adalah bunyi konsonan /p/, /s/, /g/, /k/, /t/,/l/,/k/./m/ dan /b/. (2) Diksi dalam puisi Kerikil tajam dan yang Terampas dan yang Putus karya Chairil Anwar dapat ditinjau dari segi kosakata, pemilihan kata, dan denotasi serta konotasinya. (3) Pemakaian gaya bahasa yang terdapat dalam puisi Kerikil tajam dan yang Terampas dan yang Putus karya Chairil Anwar adalah (a) metafora, (b) alusio, (c) hiperbola, (d) sinestesia, (e) alegori, (f) personifikasi, (g) fabel (h) simbolik, (i) repetisi.
Kata kunci: Stilistika, diksi, gaya bahasa, aspek bunyi
Abstract
The problems discussed in this study, namely: (1) How do the assonance and alliteration in poetry collection sharp gravel and seized and that the End works Anwar? (2) How does the selection of connotation and denotation in diction contained in a collection of poems sharp gravel and seized and that the End works Anwar? (3) What is the meaning of the language in the style of a collection of poetry and sharp gravel seized and the work of Anwar Disconnect.
The method used in this research is descriptive qualitative method. Data collection techniques used in this research was noted, because the data in the form of text.
Based on this analysis we can conclude several things, namely: (1) The use or selection of language sounds used in Poetry Gravel sharp and seized and that the End works Anwar, found their assonance 'equation vowel' a widely used sound a, i, u, e, o. Alliteration 'equation consonant sounds used in Poetry Gravel sharp and seized and that the End works Anwar is consonant / p /, / s /, / g /, / k /, / t /, / l /, / k / ./m/ and / b /. (2) Gravel sharp diction in poetry and seized and that the End Anwar's work can be viewed in terms of vocabulary, diction, and denotation and connotation. (3) Use a style that is contained in the poem Gravel sharp and seized and that the End works Anwar is (a) metaphor, (b) allusion, (c) hyperbole, (d) synesthesia, (e) the allegory, (f) personification, (g) fable (h) the symbolic, (i) reps.
Keywords: Stilistika, diction, style, sound aspects
References
Aminuddin. 1995. Stilistika Pengantar Memahami Bahasa Dalam Karya Sastra.
Semarang: IKIP Semarang Press.
Nurgiyantoro, Burhan. 2010 (Cet. ke-8). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Ratna, Nyoman Kutha. 2009. Stilistika, Kajian Puitika Bahasa, dan Budaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Pateda, M. 2010. Semantik Leksikal. Jakarta: Rineka Cipta
Subroto, Edi D., dkk. 1992. Tata Bahasa Deskriptif Bahasa Jawa. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Sudjiman, Panuti. 1993. Bunga Rampai Stilistik. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.
Tarigan, Henry Guntur. 2009. Pengajaran Gaya Bahasa. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The author owns the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License which allows others to share the work with acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, in institutional repositories or on their websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and larger citations of published work (See The Effect of Open Access).
Statement of Authenticity and Manuscript Copyright can be downloaded: Here
After filling in the statement letter, please send via e-mail: konfiks@unismuh.ac.id