Analisis Pembelajaran Jarak Jauh Pada Mata Pelajaran Pendidikan Fiqih di SMK Muhammadiyah Semim
DOI:
https://doi.org/10.26618/equilibrium.v10i2.6609Keywords:
PJJ, Fiqh EducationAbstract
This study discusses the analysis of distance learning in fiqh education subjects for class XI at SMK Muhammadiyah Semin. The purpose of this study was to determine the effectiveness of distance learning in fiqh education subjects for class XI at SMK Muhammadiyah Semin. The research method used is descriptive analysis method with qualitative approach. Data collection techniques are observation, interviews and documentation, research subjects are principals, ISMUBA teachers, curriculum fields and students. Analysis of data reduction, display, verificationDistance learning in fiqh education subjects for class XI has compatibility of learning devices with the implementation of learning as much as 83.4% The learning achievement of fiqh education for class XI is quite good with 15% getting very good scores (A), 51% getting good grades (B) and 34% getting enough grades (C), and all student scores have met the minimum score or KKMReferences
Arikunto, S. (1993). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT. Bina aksara.
Arora, A. K., & Srinivasan, R. (2020). Impact of pandemic COVID-19 on the teaching – learning process: A study of higher education teachers. Prabadhan: Indian Journal of Management, 13(4). https://doi.org/10.17010/pijom/2020/v13i4/151825.
Aryati A., & Azizah N., (2020). Analisis penelitian tentang pembelajaran jarak jauh mata pelajaran PAI masa pendemi Covid-19. AT-TA’LIM (Jurnal Media Informasi Pendidikan Islam), Vol. 19, No. 2, pp 401-415, 2020.
Gogot Suharwoto, “Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19, Tantangan yang Mendewasakan”, diakses dari https://pusdatin.kemdikbud.go.id/pembelajaranonline-di-tengah-pandemi-covid-19-tantangan-yang-mendewasakan/.
Hamid, A.H. (2021). Problematika Pembelajaran Fiqih Terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh. EDURELIGIA, Januari-Juni 2021 Vol. 05 No. 01 pp.1-17
Ismail, N. (2015). Metodologi Penelitian untuk Studi Islam Panduan Praktis dan Diskusi Isu. Yogyakarta: Samudra Biru.
Istianah, A. (2017). Efektifitas Model Pembelajaran Otentik Dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus di SMK Muhammadiyah Kawali. IAID: Ciamis.
Joenady, A.M. (2020). Remodeling Pembelajaran Bagi Guru. Yogyakarta: Noktah.
Kencana, Wayan Nur., & Sumartana, P.P. (1986). Evaluasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional
MAJELIS DIKDASMEN (2017). Kurikulum Pendidikan Al-Islam, Kemuhammadiyahan dan Bahasa Arab (ISMUBA). PP. Muhammadiyah: Jakarta
Moleong, Lexy J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset
Ni’mah, Faiqotul Izzatin, ‘Manajemen Pembelajaran Jarak Jauh (Distance Learning) Pada Homeschooling “Sekolah Dolan"’, Manajemen Pendidikan, 25.1 (2016), 112–19.
Novianti, E., Fatkhia, A.R. & Nuryana, Z. (2020). Analisis Kebijakan Pembelajaran PAI Di Masa Pandemi: Peluang dan Tantangan.UHAMKA (Jurnal Pendidikan Agama Islam), Vol. 11. No. 2. 2020.
Nuryana, Z. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan Agama Islam. TAMADDUN (Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Keagamaan), 19 (1), 75-86. Doi:10.30587/tamaddun.v0i0.818.
Prawiyogi A,G., Purwanugraha A., Fakhry G., & Firmansyah M., (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa di SDIT Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 94-101. https://doi.org/10.21009/10.21009/JPD.081.
Setiawan, A. R., Puspaningrum, M., & Umam, K. (2019). Pembelajaran fiqih mu’āmalāt berorientasi literasi finansial. Tarbawy: Indonesian Journal of Islamic Education, Vo. 6 No.2, 187-192.
Siahaan, M. (2019). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. JKI (Jurnal Kajian Ilmiah) diakses pada bulan desember 2021.
Sugiyono. (2010). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Tîrziu, A. M., & Vrabie, C. (2015). Education 2.0: E-learning methods. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 376-380.doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Dengan diterimanya artikel oleh Tim Editor Equilibrium : Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221) dan adanya keputusan untuk menerbitkan artikel tersebut, maka hak cipta tentang artikel ini akan dialihkan ke Equilibrium Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221). Program Studi Pendidikan Sosiologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar memegang hak cipta mengenai semua artikel yang diterbitkan dalam jurnal ini. Selain itu Equilibrium Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221) memiliki hak untuk memperbanyak dan mendistribusikan artikel dan setiap penulis tidak diperbolehkan untuk menerbitkan artikel yang sama yang dimuat di jurnal ini.
Surat Pernyataan Keaslian Artikel dan Hak Cipta Naskah dapat anda unduh : di sini
Setelah mengisi dengan lengkap surat pernyataan tersebut, silahkan anda kirimkan lewat e-mail ke alamat : jurnalsosiologi@unismuh.ac.id