PENGARUH METODE PENGAJARAN BAHASA ARAB TERHADAP MINAT BELAJAR BAHASA ARAB SISWA SMP UNISMUH MAKASSAR
DOI:
https://doi.org/10.26618/almaraji.v2i1.3645Abstract
This study aims to determine the effect of learning methods on student learning interests, the constraints faced by students on the methods used by teachers in the teaching and learning process as well as the efforts made by students to overcome motivation on the influence of interest in learning Arabic at Junior High school Muhammadiyah of Makassar. The research method used is descriptive qualitative. Data analysis techniques use a simple percentage formula. Data collected through observation, interviews, documentation, and questionnaires. A sample of 40 students from 206 existing population. The results showed that the Arabic teaching method used in Junior High school Muhammadiyah of Makassar was the method of muhadatsah, qawa'id, mubasyarah, muthola'ah, and insha. As for the results of the study regarding the effect of the Arabic teaching method on the interest in learning Arabic in Junior High school Muhammadiyah of Makassar, it can be concluded that the level of understanding of Arabic students with the methods used by the teacher in the teaching and learning process is very good and increasing, the results can be seen from the questionnaire results that 82, 5% are interested in learning Arabic with the methods used by the teacher, 10% are less interested, and 7.5% are not interested in learning Arabic with the methods used by the teacher.
Keywords: Influence, methods, interests, teaching Arabic
References
Arsyad, Azhar. 2003. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Astuti, Muji, dkk. Hubungan antara Persepsinterhadap Pembelajaran Kontekstual dengan Minat Belajar Bahasa Arab pada Siswa kelas VII SMP 18 Semarang. http://empiris.Undip.ac.id/24784/1/JURNAL MUJI A M2 A605053.pdf
Mujianto. 2002. Tehnik Evaluasi Pengajaran. Cet.XL. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
Sudirman, Danin. 2004. Metode Penelitian Untuk Ilmu-Ilmu Perilaku. Cet.III. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Trishananto, Yudha. 2011. Konstribusi Minat Belajar, Kemampuan awal Siswa dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab pada Siswa Kelas VIII MTS Wonosegoro Boyolali. Skripsi Sarjana, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unismuh Surakarta, Malang.
Wasti, Sriana. 2013. Hubungan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Tata Busana di Madarasa Aliyah Negri 2 Padang.
Yunus, Mahmud. 1993. Metode Khusus Bahasa Arab. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Dalam hal artikel diterima oleh Tim Editorial Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online) dan ada keputusan untuk menerbitkan artikel, hak cipta dari artikel akan ditransfer ke Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online).
Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar sebagai penerbit Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online) memegang hak cipta semua artikel yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar memiliki hak untuk mereproduksi dan mendistribusikan artikel dan penulis tidak diizinkan untuk menerbitkan artikel yang sama yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Pernyataan Keaslian dan Naskah Hak Cipta dapat diunduh: di sini
Setelah mengisi surat pernyataan, silakan kirim via email: