IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PENGALIRAN PROGRAM IMAS (IMAGE STREAMING) DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN MENULIS KARANGAN NARATIF PADA SISWAKELAS X SMA NEGERI I POLUT KABUPATEN TAKALAR
DOI:
https://doi.org/10.26618/konfiks.v2i2.416Abstract
Abstract
This classroom action research aims to improve the ability to write narrative through IMAS learning model (image streaming) grade students of SMA X.5 I Polut KabupatenTakalar totaling 29 students. Data collection technique used was a model observation, documentation and testing. The data analysis technique used model descriptive analysis to measure the ability to write the test results of the study (1 time giving the test) every cycle by using the distribution frequency of and the percentage of the first is that there is an increase in the quality of the learning process to write a paragraph of narrative once held a class action learning model IMAS ( Image Streaming). The results showed an increase in student learning outcomes. The average score of the first cycle of 69.59 with classical completeness 16 (55.17%) completed, are in the low category and increased in the second cycle 83.13 with classical completeness 29 (100%) completed. This is supported by the increase in activity and creativity of the students in the learning process of the first cycle increased in the second cycle. This means the application of learning models IMAS (Iamge Stream) in learning Indonesian can improve the ability to write a narrative paragraph X.5 grade students of SMA I Polut Takalar.
Keywords: Writing paragraphs of narrative, learning model IMAS (Image Streaming)
Abstrak
Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis naratif melalui model pembelajaran IMAS (image streaming) pada siswa kelas X.5 SMA Negeri I Polut Kabupaten Takalar yang berjumlah 29 siswa. Teknik Pengumpulan data yang digunakan adalah model observasi, dokumentasi dan tes. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis deskriptif untuk mengukur kemampuan menulis hasil tes penelitian (1 kali pemberian tes) setiap siklus dengan menggunakan distribusi frekuansi dan persentase yang pertama bahwa ada peningkatan kualitas proses pembelajaran menulis paragraf naratif setelah diadakan tindakan kelas dengan model pembelajaran IMAS (Image Streaming). Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar siswa. Skor rata-rata siklus I 69,59 dengan ketuntasan klasikal 16 orang (55,17%) tuntas, berada pada kategori rendah dan meningkat pada siklus II 83,13 dengan ketuntasan klasikal 29 orang (100%) tuntas. Hal ini didukung oleh peningkatan keaktifan dan kreatifitas siswa dalam proses belajar mengajar dari siklus I meningkat pada siklus II. Ini berarti penerapan model pembelajaran IMAS (Iamge Streaming) dalam pembelajaran Bahasa Indonesia dapat meningkatkan kemampuan menulis paragraf naratif siswa kelas X.5 SMA Negeri I Polut Kabupaten Takalar.
Kata kunci: Menulis paragraf naratif, model pembelajaran IMAS (Image Streaming)
References
Akhadiah, S., Arsjad, M. G. & Ridwan, S. H. 1988. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Arikunto. 2007, Suharsimi; Suhardjono; Dan Supardi. 2007. Penelitian Tindakan Kela. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2008. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Gie, The Liang. 2002. Terampil Mengarang. Yogyakarta: Andi.
Http://Didaytea.Blogspot.Com/2006/10/Image-Streaming.Html.Diakses Tanggal 12 Februari 2015.
Http://Library.Um.Ac.Id/Ptk/Index.Php?Mod=Detail&Id=48592 .Diakses Tanggal 22 Februari 2015.
Kurniawan, Khaeruddin. 2007. Model Pengajaran Menulis Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing Tingkat Lanjut, (Online), (Http: //Www.Laft.Edu?Kipbipa/Papers/Khaerudinkurniawan.Doc,Diakses Tanggal 12 Februari 2015).
Munirah. 2007. Dasar Keterampilan Menulis. Makassar: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Munirah. 2013. Pengembangan Keterampilan Menulis. Makassar: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Nismawati. 2011. Kemampuan Siswa Kelas Vii.2 Smp Negeri 1 Parangloe Kabupaten Gowa Dalam Menyusun Kalimat Majemuk. Makassar: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar.
Pribadi, Benny A. 2009. Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Dian Rakyat.
Rahim, A. Rahman., & Paelori, Thamrin. (2013). Seluk Beluk Bahasa Dan Sastra Indonesia. Surakarta: Romiz Aisy.
Susetyo, Budi. 2005. Jenis Alat Pengumpulan Data, (Online), (Http://Www.Ditplb.Or.Id/New/Index.Php?Menu=Profile&Pro=145,Diakses Tanggal 12 Maret 2015.
Tarigan, Henry Guntur. 1982. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Taniredja, Tukiran, Dkk. 2013. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Pengembangan Profesi Guru Praktik, Praktis, Dan Mudah. Bandung: Alfabeta.
Wenger, Win. 2004. Beyond Teaching And Learning Memadukan Quantum Teaching Dan Learning. (Terjemahan). Bandung: Nuansa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
The author owns the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License which allows others to share the work with acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published journal version of the work (for example, posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (for example, in institutional repositories or on their websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and larger citations of published work (See The Effect of Open Access).
Statement of Authenticity and Manuscript Copyright can be downloaded: Here
After filling in the statement letter, please send via e-mail: konfiks@unismuh.ac.id