ETIKA PELAYANAN ADMINISTRASI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PELAYANAN DI KANTOR KECAMATAN BONTOMARANNU KABUPATEN GOWA
DOI:
https://doi.org/10.26618/kimap.v5i5.16291Keywords:
Ethics, Administrative Services, Service QualityAbstract
Etika pegawai merupakan wujud kontrol dalam melaksanakan tugas pokok, fungsi dan kewenangan sehingga pegawai harus menjadikan etika pegawai sebagai pedoman dalam menjalankan tugasnya sehingga dapat mewujudkan pelayanan administrasi yang baik. Tujuan dari penelitian adalah untuk mengetahui Etika Pelayanan Administrasi dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan di Kantor Kecamatan Bontomaraanu Kabupaten Gowa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan jumlah informan 7 orang yang dipilih secara purposive. Tehnik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Etika Pelayanan Administrasi dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan di Kantor Kecamatan Bontomaraanu Kabupaten Gowa menunjukkan bahwa dari segi Persamaan sudah dilaksanakan secara maksimal tanpa adanya membeda-bedakan. Keadilan dalam hal ini pegawai melayani masyarakat dengan ramah, semua masyarakat diberlakukan sama. Kesetiaan dalam hal ini masih ada pegawai yang datang terlambat terkhusus pegawai perempuan IRT. Tanggung jawab yang diberikan dalam pelayanan sudah berjalan dengan baik, terkait pegawai di Kantor Kecamatan Bontomaraanu Kabupaten Gowa.References
Al Halbusi, H., Williams, K. A., Ramayah, T., Aldieri, L., & Vinci, C. P. (2021). Linking ethical leadership and ethical climate to employees’ ethical behavior: the moderating role of person–organization fit. Personnel Review, 50(1), 159–185.
Ilhamsyah, P., & Nuhari, I. (2024). Reformasi Birokrasi di Indonesia: Dampak dan Tantangan dalam Implementasi Administrasi Publik yang Efektif. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (Online), 5(2), 1463–1476.
Kusmawati, W. E., Ghojaji, A. D., Eramansyah, M. G., Putri, R. E., Istianah, S., Asbari, M., & PURWANTO, A. (2022). Pancasila based character education to form good and smart citizens. Journal of Community Service and Engagement, 2(4), 11–18.
Maswati, R. (2023). Bureaucratic Pathology in Public Services at The Office of the Department of Population and Civil Registration of Supiori District. Pasundan Social Science Development, 3(2).
Setyasih, E. T. (2023). Creating an Effective Bureaucracy by Reducing Bureaucratic Pathology in Local Governments. Influence: International Journal of Science Review, 5(1), 137–143.
Svara, J. H. (2021). The ethics primer for public administrators in government and nonprofit organizations. Jones & Bartlett Learning.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In the event that the article is accepted by the Editorial Team of KIMAP: Scientific Review of Public Administration, with registration number ISSN 2746-0460 (online) and there is a decision to publish the article, the copyright of the article passes to KIMAP: Scientific Review of Public Administration, with registration number ISSN 2746-0460 (online).
The Department of Public Administration, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Muhammadiyah Makassar in collaboration with the Indonesian Association for Public Administration (IAPA) as the publisher of the Scientific Review of Public Administration, with registration number ISSN 2746-0460 (online) holds the copyright to all articles published in this journal.
The Department of Public Administration, Faculty of Social and Political Sciences, University of Muhammadiyah Makassar in collaboration with the Indonesian Association for Public Administration (IAPA) has the right to reproduce and distribute this article and the author is not allowed to republish the same article that has been published in this journal.
Manuscript Authenticity and Copyright Statement can be downloaded: Click Here
After filling out the statement, please send it via email: kimap@unismuh.ac.id