Evaluating the Implementation of the Discovery Learning Model in Physics at SMA Negeri 6 Makassar

Authors

  • Reski Sudirman Prodi Pendidikan Fisika Pascasarjana, Universitas Negeri Makassar
  • Kaharuddin Arafah Universitas Negeri Makassar
  • Bunga Dara Amin Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.26618/jpf.v8i3.3868

Keywords:

Evaluation, Implementation and Discovery Learning

Abstract

This study aims to evaluate the feasibility of the discovery learning model in physics at SMA Negeri 6 Makassar. In addition to knowing the factors that become obstacles and supporters in applying the learning model in the physics at SMA Negeri 6 Makassar. To achieve these objectives, research has been conducted with a qualitative approach. The subject of this research is the physics teacher at SMA 6 Makassar who already has an educator certificate. Research data collection using observation techniques, interview guidelines and documentation. Data were analyzed using the Miles and Huberman technique consisting of data reduction, data presentation, conclusion drawing and verification. The results showed that the implementation of the discovery learning model in physics had been implemented well. This inhibiting factor is that the application of discovery learning models requires more time allocation, students' characteristics, and teacher consistency in applying the dyscovery learning model. While the supporting factors of this research are the availability of facilities and infrastructures in implementing certain discovery learning models, such as learning media in the form of LCD projectors, internet facilities to facilitate students in gathering information, 2013 curriculum package books provided in school libraries.

References

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Putra, S. R. 2013. Desain Pembelajaran Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.

Ulfa, S. & Sugianto. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Melalui Strategi Problem Based Learning terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Fisika Siswa MA NU Mu’allimat Kudus Kelas X. Unnes Physics Education Journal, 4(1), 62–66.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Said, J. N., Arafah, K., & Arsyad, M. 2020. Keterlaksanaan Pendekatan Saintifik dalam Proses Pembelajaran Fisika SMA Negeri di Kota Makassar ditinjau dari Kompetensi Guru (Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs UNM), 29-32.

Abidin, Y. 2016. Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2018. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 36 tahun 2018 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas atau Madrasah Aliyah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hosnan, M. 2016. Pendekatan Saintifik dan Konstektual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Slavin, R. E. 1995. Cooperative Learning Theory, Research and Practice (second Edition). Boston: Alliyin and Bacon.

Direktorat Jenderal Pendidikan. 2018. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Fisika SMA. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hosnan, M. 2016. Pendekatan Saintifik dan Konstektual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Amsal, E. A., Arafah, K., & Arsyad, M. 2020. Evaluasi Pembelajaran Fisika SMA Negeri di Kota Makassar dalam Mengimplementasikan Kurikulum 2013 (Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs UNM), 25-28.

Hajar, S., Arafah, K., & Ali, S, M. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Penemuan dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Fisika. Journal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT), 153-161.

Arafah, K., Qadar, M., & Pristiwaluyo, T. 2020. Evaluasi Program Musyawarah Guru Mata Pelajaran Fisika SMA di Kabupaten Pangkep. Journal Pendidikan Fisika dan Teknologi (JPFT), 131-140.

Downloads

Published

2020-08-22