Pengaruh Self Action dan Self Efficacy terhadap Kreativitas Mahasiswa dalam Kegiatan Praktikum Fisika Dasar Jurusan Pendidikan Fisika
DOI:
https://doi.org/10.26618/jpf.v6i3.1505Abstract
Penelitian ini bertujuan mengetahui sejauh mana self action dan self efficacy mahasiswa dalam kegiatan praktikum dan untuk mengetahui apakah terdapat pengaruh antara self action dan self efficacy terhadap kreativitas mahasiswa dalam kegiatan praktikum Fisika Dasar Jurusan Pendidikan Fisika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif regresional, dimana penelitian ini berusaha mengambarkan pengaruh self action dan self efficacy terhadap kreativitas mahasiswa dalam kegiatan praktikum fisika dasar. Instrumen penelitian yang digunakan adalah angket dan lembar observasi. Simpulan yang diperoleh ialah terdapat pengaruh yang signifikan antara self action dan self efficacy terhadap kreativitas mahasiswa dalam kegiatan praktikum Fisika Dasar Jurusan Pendidikan Fisika Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar.
Kata kunci: Aksi Diri, Keyakinan Diri, Kreativitas
This study is to determine the extent of self-action and self-efficacy of students in practicum activities and to determine whether there is an effect of self-action and self-efficacy on students` creativity in basic physics practicum Majoring in Physics Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Alauddin Makassar. The type of this research is descriptive regression, which attemps to describe the effect of self-action and self-efficacy on students` creativity in basic phyhsics practicum activities. The research instruments used were questionnaires and observation sheets. The conclusions are thet there is a significant effect between self-action and self-efficacy on students` creativity in basic physics practicum Majoring in Physics Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Alauddin Makassar.
Keywords: Self Acton, Self Efficacy, CreativityReferences
Abdurrahman. Tahapan Mendidik Anak. Bandung: Irsyad Baitus Salam. 2005.
Ali, Mohammad dan Muhammad Asrori. Psikologi remaja, perkembangan peserta didik. Cet. III; Jakarta: Bumi aksara. 2006.
Alwisol. Psikologi Kepribadian Edisi Revisi (Terjemahan). Malang: UMM Press. 2009.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Penedekatan Praktek, Jakarta: Rineka Cipta. 2002.
Baron, Robert A & Donn Byrne. Ratna Djuwita. Psikologi Sosial Jilid I Edisi Kesepuluh (terjemahan). Jakarta: Penerbit Erlangga. 2003.
Em, Zul Fajri & Ratu Aprillia. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Jakarta: Difa Publisher. 2004.
Endang, ”Upaya Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal-soal Fisika Melalui Metode Belajar Kelompok Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 11 Makassar, “Makassar: Rabu, 25 Maret 2009
Feist, Jess & Gregory J., Feist. Smita Prahita Sjahputri. Teori Kepribadian (Terjemahan). Jakarta: Salemba Humanika. 2010.
Hawadi. Kreativitas. Jakarta: Grasindo. 2001.
Hidayati, Nia. Ciri-ciri anak kreatif . 07 Juni 2011. niahidayati.net
Hikam, Muhammad. Eksperimen Fisika Dasar untuk Perguruan Tinggi., Cet I. Jakarta: Prenada Media. 2005.
Hurlock, Elizabeth B. Meitasari Tjandrasa. Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Penerbit Erlangga. 1987.
Tim Dosen. Akademik pbm praktikum. 16 Mei 2011. www.faperta.unpad.ac.id.
Ida, Mantra Bagoes. Filsafat Penelitian & Metode penelitian Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2004.
Kamajaya, K. Fisika Untuk SMA Kelas X Semester 1. Bandung: Grafindo Media Pratama. 2004.
Mahiyanto, Bambang & Mahmud Munir. Kamus Lengkap Inggris-Indonesia, Indonesia-Inggris. Surabaya: Gitamedia Press. 2003
Marzuki. Metodologi Penelitian. Jogjakarta: Fakultas Ekonomi UI. 1997.
Munandar, Utami. Pegembangan kretivitas anak berbakat. Jakarta: Rineka Cipta, 1999.
Petty, Geoffrey. Hari Wahyudi. How To be better at….. Creativity (Terjemahan). Jakarta: PT Elex Media Komputindo. 1997.
Santoso, Eko. Ciri-ciri dan faktor yang mempengaruhi kreativitas. 16 Mei 2011. eko13.wordpress.com
Santrock, John W. Tri Wibowo. Perkembangan Anak Edisi Kesebelas Jilid 2 (Terjemahan). Jakarta: Penerbit Erlangga. 2007.
Santrock, John W. Tri Wibowo. Psikologi Pendidikan Edisi ke II (Terjemahan). Jakarta: Penerbit Erlangga. 2003.
Shaleh, Abdul Rahman. Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana. 2004.
Short, Julian. Gandi Faisal. An Intelligent Life (Terjemahan). Jakata: PT Transmedia. 2006.
Sinaga, Julinar. Ajang kreatifitas ide guru sma. 29 Nopember 2009. aksiguru.org.
Sudijono, Anas. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2010
Sudjana. Metode Statistika Edisi 6. Bandung: Tarsito. 1996.
Sugiyono. Metode Penelitian Administrasi., Cet. X. Bandung: Alfabeta. 2003.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. 2008.
Sugiyono. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta. 2010
Sumarsono, Joko. 2009. Fisika untuk SMA/MA X. Jakarta: CV Teguh Karya.
Suryabrata, Sumadi. Psikologi Kepribadian. Jakarta: Rajawali. 1986
Syah, Muhibbin. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2008
Tanjung, Bahdin Nur dan Ardial. Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah (Proposal, Skripsi, dan tesis) dan Memepersiapkan Diri Menjadi Penulis Artikel Ilmiah. Jakarta: Kencana. 2008.
Tim Penyusun. Psikologi Pendidikan. Makassar:Universitas Muhammadiyah Makassar. 2009.
Tiro, Muhammad Arif. Dasar-Dasar Statistika., Cet. VIII. Makassar: Universitas Negeri Makassar Press. 2007.
Tirtaraharja, Umar dan S. L. Lasulo. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2008.
Widoyoko, Eko Putro. Evaluasi Progam Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2010.
Yousda, Ine I. Amirman. Penelitian dan Statistik Pendidikan., Cet.I. Jakarta: Bumi Aksara. 1993.
Yusuf, Syamsu. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: Rineka Cipta. 2002.
Yusuf, Syamsu & Juntika Nurihsan. Teori Kepribadian. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright:
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licence:
Authors are free to:
1. Share: Copy and redistribute the material in any medium or format
2. Adapt: Remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as the authors follow the license terms, which include the following:
1. Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
2. ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
3. No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Jurnal Pendidikan Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.