Diskriminasi Pendidikan Masyarakat Terpencil
DOI:
https://doi.org/10.26618/equilibrium.v6i1.1796Abstract
The research entitled "Discrimination in remote community education (Case study of Buntu Mondong village in Buntu Batu District, Enrekang District" aims to determine the existence of education discrimination in remote communities in Buntu Mondong village, Buntu Batu District, Enrekang District, with qualitative research methods. This research was conducted by observing the condition of the school which includes the condition of students, teachers and infrastructure as well as the conditions in the surrounding environment which also influence the quality of education.The data has been collected, then analyzed descriptively.The results of the study illustrate the occurrence of educational discrimination in the Gura SDN NO. educators and infrastructure facilities that cause education in the area to be not optimal.The available educators lack excellence in midwives and have low quality so that what is given to their students is also mediocre. a Less quality educator, Infrastructure that supports the learning process teaches very little, so the learning process often experiences obstacles. By that, especially for the government and education implementers should increase attention to education in remote areas, especially in SDN NO 79 Gura.
Keywords: Discrimination, Education, Remote Communities
References
Adisasmita, R. (2006). Membangun Desa Pariwisata. Graha Ilmu: Makassar.
Arsyad, L. Dkk. (2011). Strategi Pembangunan Pedesaan Berbasis Lokal.UPP STIM YKPN: Yogyakarta
Aunurrahman, (2011). Belajar dan Pembelajaran. Alfabeta : Bandung
Danim, S. (2011). Pengantar Kependidikan, Landasan Teori dan 234 Metafora Pendidikan. Alfabeta: Bandung.
Emzir. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. RajaGrafindo Persada: Jakarta
FKIP. (2007). Etika Propesi Keguruan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar
Hanis, Nur, dkk. (2013). Manajemen Kelas. Lembaga Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Makassar : Makassar
KEPRES,(1999). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 39 Tahun 1999 Tentang Hak Asasi Manusia. Jakarta
KOMPAS, (2010) :http://treshadiwijoyo.wordpress.com/2013/10/25/diskriminasi-dalam-pendidikan)
Rachmat, C dan Suherdi, D. (1999). Evaluasi Pengajaran. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Risfaisal. (2013). Strategi Pembelajaran. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universits Muhammadiyah Makassar
Ritzer, G. (2010). Sosiologi Ilmu pengetahuan Berparadigma Ganda. RajaGrafindo Persada : Jakarta
Soekanto, S. (1982). Sosiologi Suatu Pengantar. RajaGrafindo Persada: Jakarta
Soelaeman, M. (2008). Ilmu Sosial Dasar. Refika Aditama: Bandung.
Soekanto, Soerjono. (2009). Sosiologi Keluarga. Rineka Cipta : Jakarta
Sudijono, A. (1996). Pengantar Evaluasi Pendidikan. RajaGrafindo Persada: Jakarta
Suparlan, (2013). Manajemen Berbasisi Sekolah. Bumi Aksara: Jakarta
Theodorson & Theodorson,dkk. (1979) :http://etyulia.blogspot.com/2012/03/ makalah¬diskriminasi.html)
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Dengan diterimanya artikel oleh Tim Editor Equilibrium : Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221) dan adanya keputusan untuk menerbitkan artikel tersebut, maka hak cipta tentang artikel ini akan dialihkan ke Equilibrium Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221). Program Studi Pendidikan Sosiologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar memegang hak cipta mengenai semua artikel yang diterbitkan dalam jurnal ini. Selain itu Equilibrium Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221) memiliki hak untuk memperbanyak dan mendistribusikan artikel dan setiap penulis tidak diperbolehkan untuk menerbitkan artikel yang sama yang dimuat di jurnal ini.
Surat Pernyataan Keaslian Artikel dan Hak Cipta Naskah dapat anda unduh : di sini
Setelah mengisi dengan lengkap surat pernyataan tersebut, silahkan anda kirimkan lewat e-mail ke alamat : jurnalsosiologi@unismuh.ac.id