Internalisasi Nilai-Nilai Muhammadiyah: Upaya Menangkal Praktek Radikalisme Melalui Pengajaran Qira’ah di Perguruan Tinggi (Studi Atas Buku Al-Arabiyyah Al-Muyassarah Al-Darsu Al-Tsalatsun Karya Mustafa Muhammad Nuri)
DOI:
https://doi.org/10.26618/equilibrium.v5i2.1044Abstract
Abstract. The practice of radicalism and extremism against religion in Indonesia has spread to all levels of society including students. Therefore need filtering to overcome the problem. One of them by internalizing the values of Muhammadiyah in Higher Education. This paper aims to describe the Muhammadiyah values contained in Arabic Islamic texts in the teaching of Qira'ah courses in STKIP Muhammadiyah Bone. The approach used in this paper is the analysis of two texts from a book entitled al-Arabiyah al-Muyassarah by Mustafa Muhammad Nuri using an analytical blade from Dell Hyme's theory. If associated with the conditions in Indonesia, the contents of the two texts make a significant contribution to the internalization of Muhammadiyah values namely Idil Platform, Normative Foundation and Platform of Embodiment. Based on the results of the study, the teaching of Reading with Islamic themes based on the values of Muhammadiyah gives a good impact on the students which in turn can contribute to the prevention of the behavior of radicalism and extremism against Indonesian religion and nation.
Keywords: Muhammadiyah, Radicalism, Qira'ah Text, Dell Hyme Theory.
References
Ali, Mohamad, Reinvensi Pendidikan Muhammadiyah, Jakarta: Al-Wasat Publishing House, 2010.
Ali, Muhammad , “Kontribusi Muhammadiyah Terhadap Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia” Skripsi, Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2005.
Alim, Muhammad, Pendidikan Agama Islam (Upaya Pembentukan Pemikiran dan Kepribadian Muslim) , Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.
Chaer, A. & Agustina, L. (2004). Sosiolinguistik;Perkenalan Awal. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Departemen Agama RI. (1984). Al-Qur‘an dan terjemahannya. Jakarta: Departemen Agama RI.
Fadjar, Abdullah dkk,(2007). Laporan Penelitian Islam Kampus . Jakarta: Ditjen Dikti Depdiknas.
Hairudin, dkk. (2008). Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Direktorat
Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Hassan, Nik Mustapha Hj. Nik. (1998) ―Civil Society for Sustainable Economic Development‖,dalam Syed Othman Alhabshi and Nik Mustapha Nik Hassan (eds.),
Islam Knowledge and Ethics: a Partinent Culture for Managing Organi- zations, Kuala Lumpur: Institute of Islamic Understanding Malaysia (IKIM).
Khaidar, Ali. (1995). Nahdlatul Ulama dan Islam Indonesia; Pendekatan Fiqih dalam Politik.Jakarta: Gramedia.
Mulkhan, Munir, Abdul, Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan dan Muhammadiyah dalam Perspektif Perubahan Sosial , Jakarta: Bumi Aksara, 1990.
---------Warisan Intelektual K.H.A Dahlan dan Amal Muhammadiyah, Yogyakarta: Persatuan, 1990.
---------Menggugat Muhammadiyah, Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru, 2000.
Nurhadi.1987. Membaca cepat dan Efektif. Bandung : Sinar Baru Cipta.
Pusat Bahasa Depdiknas RI. (1996) , Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Muh. Nuri, Musthafa. (2008). Al-Arabiyah Al-Muyassarah; Cet.II; Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.
Qadri ,Zuly.(2014) Radikalisme Agama, Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Rijal, Samsu. (2016). dalam kompasiana yang di unduh dari http://www.kompasiana.com/ijhal/awas-radikalisme-agamamewabah- di-kalangan-mahasiswa-islam_5698bfee6023bd6d06585193 pada tanggal 16 Agustus 2016.
Siradj ,Aqil, Said.(2008) Ahlussunnah wal Jama‘ah; Sebuah Kritik Historis, Jakarta: Pustaka Cendekia Muda.
Tarigan, Hendry Guntur.(1986). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa.Bandung: A
Downloads
Published
Issue
Section
License
Dengan diterimanya artikel oleh Tim Editor Equilibrium : Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221) dan adanya keputusan untuk menerbitkan artikel tersebut, maka hak cipta tentang artikel ini akan dialihkan ke Equilibrium Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221). Program Studi Pendidikan Sosiologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar memegang hak cipta mengenai semua artikel yang diterbitkan dalam jurnal ini. Selain itu Equilibrium Jurnal Pendidikan (p-ISSN: 2339-2401, e-ISSN: 2477-0221) memiliki hak untuk memperbanyak dan mendistribusikan artikel dan setiap penulis tidak diperbolehkan untuk menerbitkan artikel yang sama yang dimuat di jurnal ini.
Surat Pernyataan Keaslian Artikel dan Hak Cipta Naskah dapat anda unduh : di sini
Setelah mengisi dengan lengkap surat pernyataan tersebut, silahkan anda kirimkan lewat e-mail ke alamat : jurnalsosiologi@unismuh.ac.id