PENGARUH KOMPETENSI GURU BAHASA ARAB TERHADAP MOTIVASI BELAJAR BAHASA ARAB SISWA MADRASAH ALIYAH DARUL ARQAM GOMBARA MAKASSAR
DOI:
https://doi.org/10.26618/almaraji.v1i2.3635Abstract
This study aims to know in general illustration of the competence of Arabic teachers and the motivation of learning Arabic language students in Madrasah Aliyah Darul Arqam Gombara Makassar, as well as to determine the relationship of Arabic teachers' competence to the learning motivation of Arabic students in Madrasah Aliyah Darul Arqam Gombara. The methods used in this study were qualitative methods with questionnaires, interviews, documentation and observation. The results of this study indicated that a competent teacher could influence the students' learning motivation so as to improve student achievement. Conversely, if the teacher was not competent, then students would be reluctant to learn because it was not balanced with the motivation to learn so as not to obtain maximum performance. In this study, students' interests play more dominant roles in improving learning achievement than teacher competence. Although the competence of teachers also had a big role, but without any encouragement or desire from within the students, the achievements would be less satisfactory. But there were many factors that influence the success of students in improving learning achievement. Thus the success of students in achievement was not only determined by the competence of teachers and learning motivation, but also there were many internal or external factors that could affect the learning outcomes of each student. Keywords: competence, teacher, motivation, learningReferences
Sardiman, A.M. 2001. Interaksi dan Motivasi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers Abdurrahman. 2003. Pengelolaan Pengajaran. Ujung Pandang: Bintang Selatan.
Ali, Mohammad. 1985. Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Bandung: Sinar Baru
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Cetakan Ke III. PT Rineka Cipta: Jakarta. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Djamara, Syaiful Bahri. 1995. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Djamara, Syaiful Bahri. 2000. Guru dan Anak Didik. Jakarta: Rineka Cipta
Hamalik, Oemar. 2004. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara
Muhaimin& Abdul Mujib. 2003. Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Trigenda
Muslim, Asep. 2005. Himpunan Peraturan Perundang-undang Standar Nasional Pendidikan.
Syafruddin, Nurdin& Basyiruddin Usman 2005. Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum. Jakarta: Ciputat Press
Poerwadarminta, WJS. 1976. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: PN Balai Pustaka
Purwanto, M. Ngalim. 1998. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Rusyan, A. Tabrani& Atang Kusdinar, Zainal Arifin. 1989. Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remadja Karya
Sahertian, Piet A. 1984. Profil Pendidik Profesionalisme. Yogyakarta: Andi Offset
Sanjaya, Wina. 2005. Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana
Soecipto, Raflis Kasasih. 2004. Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta
Soemanto, Drs. Wasty. 1990. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Syah, Muhibbin. 2000. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya
Usman, Moh. Uzer. 2002. Menjadi guru profesional. Bandung: Remaja
Downloads
Published
Issue
Section
License
Dalam hal artikel diterima oleh Tim Editorial Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online) dan ada keputusan untuk menerbitkan artikel, hak cipta dari artikel akan ditransfer ke Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online).
Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar sebagai penerbit Jurnal Al-Marãji’ Pendidikan Bahasa Arab, dengan nomor terdaftar ISSN 2579-8863 (print), ISSN 2656-6958 (Online) memegang hak cipta semua artikel yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Prodi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Makassar memiliki hak untuk mereproduksi dan mendistribusikan artikel dan penulis tidak diizinkan untuk menerbitkan artikel yang sama yang diterbitkan dalam jurnal ini.
Pernyataan Keaslian dan Naskah Hak Cipta dapat diunduh: di sini
Setelah mengisi surat pernyataan, silakan kirim via email: