Kebijakan Sertifikasi Guru (Tawaran Solusi Pendidikan Profesi Guru)
DOI:
https://doi.org/10.26618/ojip.v1i1.21Keywords:
Kebijakan, pendidikan, sertifikasi guruAbstract
Issu sertifikasi guru dan dosen telah lama digulirkan. Sertifikasi sebagai upaya
legal dan pengakuan negara terhadap status profesional bagi guru. Undangundang
RI No.14 tahun 2005 dan PP No.74 tahun 2008 memberikan batasan
bahwa sertifikasi adalah proses pemberian sertifikat untuk guru dan dosen.
Pengakuan sebagai seorang profesional dikuatkan dengan terbitnya lembaran negara yang bernama “sertifikat pendidik”. Sebuah impian yang dinantikan oleh kaum “Umar Bakri” di Tanah Air. Namun menjadi sebuah tanda tanya, “apakah menjadi guru profesional cukup dengan sertifikasi?” Menjawab pertanyaan ini perlu dilakukan analisis lebih jauh.
References
Abidin, Said Zainal. 2009. Peran Pemerintah dalam Pembangunan. Ilmu Administrasi Vol. 4. No. 2 hlm.54 – 55.
Ahmad, H.Muh. Syarif. 2009. Pelaksanaan Otonomi Daerah Sangat DiperlukanManajemen Sumber Daya Manusia yang Berkualitas. Adminstrasi Negara Vol. 15. No. 3. Hlm. 24.
Ahmadi, Abu. 1999. Psikologi Sosial. Jakarta: Rinneka Cipta
Ali, M. Sidin, Jaali, Syamsuddin Nonci. 1986. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Depdikbud Proyek Sisdiklat BKS PTN, Indonesia Timur.
Bycio, P., Hackett, R.D., and Allen, J.S. 1995. Further Assessments of Bass’s (1985). Conceptualization of Transactional and Trans-formational Leadership. Journal of Applied Psychology, 80 (4): 468-478.
Dessler, Gary, 1997. Human Resource Management. Terjemahan Benyamin Molan. Jakarta : Prenhallindo.
Donaldson dan Scannel, 1993. Human Resources Development. Terjemahan Ya’kub dan Eno. Jakarta : Gaya Media Pratama.
Eisenbach, R., Watson, K., and Pillai, R. 1999. Transformational Leadership in The Context of Organizational Change. Journal of Organizational Change Management, 12 (2): 80- 88.
Himpunan Peraturan Peundang-undangan Pegawai Negeri Sipil, 2003. Bandung : Fokus Media.
Judge, T.A., and Bono, J.E. 2000. Five-factors Model of Personality and transactional Leadership. Journal of Applied Psychology, 85 (5): 751-765.
Jalaluddin dan Abdullah, 1997. Filsafat Pendidikan. Jakarta : Gaya Media Pratama.
Jessup, G., Jessup, H. (1975). Selection and Assesssment, London, Matheuen.
Koh, W.L., Steers, R.M., and Terborg, J.R. 1995. The Effect of Transformational Leadership on Teacher Attitudes and Student Performance in Singapore. Journal of Organizational Behavior, 16: 319-333.
Stolovitch, Keeps. 1992. Strategy Formulation in Complex Organization. New York: Mc Graw Hill Book Company
Suhartono, S. 1994. Filsafat Ilmu Pengetahuan. Ujungpandang: PPs UNHAS
Winkel, W.S. Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT. Gramedia
Winarno, Budi. 2002. Apakah Kebijakan Publik : dalam Teori dan Proses
Kebijakan Publik. Yogyakarta: Media Pressindo.
Yukl, G.A. 1998. Leadership in Organization. Second Edition. Englewood Clifs, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Yuki, Gary 1998. Kepemimpinan Dalam Organisasi. Jakarta:Prenhallindo.
Zainun, Buchari, 1995. Administrasi dan Mananajemen Kepegawaian Pemerintah Negara Indonesia. Jakarta : Gunung Agung.
Downloads
Published
Issue
Section
License
In the event that the article is received by the Editorial Team of Otoritas: Jurnal Ilmu Pemerintahan, with registered number ISSN 2088-3706 (Print), ISSN 2502-9320 (Online) and there is a decision to publish the article, the copyright of the article will be transferred to Otoritas : Jurnal Ilmu Pemerintahan, with registered number ISSN 2088-3706 (Print), ISSN 2502-9320 (Online).
Department of Government Studies, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Muhammadiyah Makassar in collaboration with Muhammadiyah’s College Association of Government Studies (AIPPTM) and Asia Pacific Society for Public Affairs (APSPA) as the publisher of Otoritas: Jurnal Ilmu Pemerintahan, with registered number ISSN 2088-3706 (Print), ISSN 2502-9320 (Online) holds the copyright of all articles published in this journal.
Department of Government Studies, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Muhammadiyah Makassar in collaboration with Muhammadiyah’s College Association of Government Studies (AIPPTM) and Asia Pacific Society for Public Affairs (APSPA) holds the right to reproduce and distribute the article and author is not allowed to publish the same article published in this journal.
Statement of Authenticity and Manuscript Copyright can be downloaded: here
After filling in the statement letter, please send via e-mail: otoritas@unismuh.ac.id